22 de desembre del 2010

APRENEM A VOTAR

Andrea Pérez i Xènia Vivancos
Vocals de la mesa electoral

Fa un mes, els estudiants de 4t d’ESO vam començar un projecte per aprendre a participar en unes votacions. Aquest projecte no només es va realitzar al nostre institut, també van participar altres centres.

Una o dues setmanes abans de les eleccions es va fer el sorteig que decidiria qui seria el president o presidenta de la mesa electoral, els vocals i els suplents. Com a presidenta va sortir la Raquel Sánchez de 4t A i com a vocals, la Xénia Vivancos i l'Andrea Pérez de 4t B. A les tres ens feia molta vergonya, però s’havia de fer.

Abans de començar les votacions vam assegurar-nos que tot estava en ordre: paperetes de tots els partits, sobres suficients, una cabina per fer el vot privat ben equipada… La presidenta va tancar l’urna i les vocals vam comprovar que teníem la llista amb els noms dels alumnes que anirien a votar.

Tot va anar ràpid ja que tots els alumnes es van coordinar molt bé per baixar en grups i fer-ho tot el més endreçat possible. Al començament estàvem molt nervioses però després vam relaxar-nos una mica. Vam tornar a posar-nos tenses quan van fer entrar tot els alumnes per veure com es feia l’escrutini. Vam comptar les paperetes diverses vegades i finalment vam anotar les dades.
Al final ens va agradar molt l’experiència, ja que aquesta és la primera vegada que es fa un projecte com aquest i va ser un privilegi poder participar-hi.




Elvira Fernández
Professora de Geografia i Història


El passat 26 de novembre, dos dies abans de les eleccions reals al Parlament de Catalunya, prop de 2000 alumnes de 4rt d’ESO de la província de Barcelona van votar. D’aquest grup d’estudiants formaven part els nois i noies de 4rt d’ESO del nostre institut.

  
Es tractava d’una simulació de vot que forma part del Projecte Aprenem a votar dissenyat i coordinat pel Grup de recerca consolidat DHIGECS (Didàctica de la Història, la Geografia i altres ciències socials) de la Universitat de Barcelona, del què en formo part.

L’alumnat participant va realitzar durant les cinc setmanes prèvies a la data de les eleccions un conjunt d’activitats educatives que pretenien fomentar l’aprenentatge sobre els processos de participació política. El divendres 26 de novembre l’alumnat va votar seguint rigorosament el mateix procediment que va utilitzar la població amb dret a vot el diumenge 28. Posteriorment, va realitzar una anàlisi dels resultats i el van comparar amb els de les eleccions reals.

    Les activitats proposades en el projecte Aprenem a votar faciliten que l’alumnat aprengui com funcionen les institucions democràtiques i com es pot participar en les eleccions de representants al Parlament de Catalunya. I, a llarg termini, haurien de contribuir a fer ciutadans i ciutadanes crítics, compromesos i actius. L’alumnat ha analitzat els programes electorals dels partits o coalicions que es presenten a les eleccions, ha aplicat una enquesta electoral a persones del seu entorn, ha fet un programa electoral imaginant que ha constituït un partit nou (incloent la creació d’un anagrama i d’un lema), ha debatut sobre qüestions com ara el vot útil o de consciència, ha participat en el sorteig de les meses electoral segons el que diu la llei, ... I, com ja hem indicat, desprès de les eleccions ha analitzat els resultats -tant els del seu centre com els del total del conjunt d’estudiants- ha aplicat la llei d’Hont i els ha comparat amb els resultats oficials.
El professorat que ha desenvolupat el projecte -Toni Cabrera, César Caparrós, Lluís Martínez i Elvira Fernández - estem molt satisfets de la implicació del nostre alumnat en el projecte. Volem agrair a l’Ajuntament de Sant Adrià la seva col•laboració en proporcionar-nos material per fer més real la simulació de les votacions. El dia de la votació van tenir dues observadores, una dels serveis educatius del Parlament de Catalunya, l’altra de la Universitat de Barcelona. Totes dues ens van felicitar per la feina feta.
  
Els resultats de les votacions al nostre institut van ser els següents:
Partit Socialista de Catalunya- PSC .......... 19
Convergència i Unió - CIU..........................6 
Iniciativa ICV-EUA.....................................6 
Solidaritat Catalana - SI ..............................2
EV-GVE.....................................................1
Unión Comunista Española - UCE ..............1
Vots en blanc..............................................2
Abstenció................................................... 3




Els resultats de la totalitat de l’alumnat de la província de Barcelona que ha participat en el projecte ens mostren que el vot dels nois i les noies de 15-16 anys és força similar a dels ciutadans i ciutadanes amb dret a vot.





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada